![]() |
||||||||||
|
مقدمه:
رشته ای از معماری داخلی ساختمان است که برای پوشش سقف اصلی (زیر سقف) بکار میرود. از پیشینه این رشته اطلاعات موثقی در دست نیست.معلوم نیست اولین کسانی که از سقف کاذب استفاده کرده اند چه قدر از کاربردهای مختلف این حرفه آگاهی داشتند اما سقف کاذب در زمانی کوتاه جای خود را در صنعت ساختمان پیدا کرد .
سقف کاذب می تواند بصورت گچی –چوبی –فلزات رنگین- پی وی سی – شیشه ای – آهنی – ورق های فلزی روکش دار – آلومینیومی – کامپوزیت و غیره نصب شود که در هر صورت قابلیت اجراء به صورت واحد و با با هم را داراست.
حضور سقف کاذب در ساختمان دغدغه پوشش و مخفی نگه داشتن عوامل زیر سقف را از بین می برد که یکی از ویژگیهای این رشته ساختمانی نیز هست.
سقف کاذب در مواردی که ذکر می شود قابلیت خود را بروز می دهد :عبور تاسیسات- آکوستیک کردن- دکوراتیو- سبک کردن ساختمان در برجها- هدایت و جلوگیری از اتلاف دما و رطوبت- نورپردازی مناسب با شرایط کار و زندگی و....
پوشش مهمترین کارکرد سقف کاذب است، بعد از آن دکوراتیو و رنگ آمیزی و نورپردازی قرار می گیرند.
سقف کاذب همپای رشته های مختلف ساختمانی و صنایع دیگر رشد کرده و به پویایی رسیده است. جزو صنایع فلزی وساخت و ساز است که در ساختمان کاربرد دارد. صنعت نوین ساختمان به خوبی این رشته را به خدمت گرفته و از آن بهره می گیرد. تولید انبوه آن هم مقرون به صرفه است که خود این مسئله برای مهندسان ساختمان اهمیت زیادی دارد.
نحوه طراحی سقف کاذب
طراحان سقف کاذب هم با انعطاف پذیری متریال سقف کاذب آشنایی دارند. آنها از اشکال مختلف محصولات مطلعند و این آشنایی به آنها کمک می کند نقشه های بهتری طرح کنند. نقشه هایی که موقع اجرا هم به همان زیبایی روی کاغذ باشند!
طراحی این رشته از صنعت ساختمان به تخصص خاصی نیاز دارد. طراح باید ویژگی های همه سازه ها را به خوبی بشناسد. با انواع سقف کاذب آشنایی داشته باشد و نوع کاربردی آنها را در موقعیت های مختلف درک کند تا درهنگام اجراء تئوری آن یا طراحی بکار گیرد.
موقعیت ها میتواند اینها با شد: رطوبت- دما – اکوستیک – نور پردازی- دکوراتیو – آب و هوای منطقه ای و مقرون به صرفه بودن.
یک نوع طراحی هم مختص تولید کنندگان است که ازنظر اجرا سریع و آسان آن مورد توجه قرار می گیرد.
نحوه نصب سقف کاذب
نصب سریع و آسان سقف کاذب یکی از مواردی است که تولیدکنندگان در ساخت و ساز آن کوشش و رقابت می کنند. طراحان تولید هم تمامی این موارد را در نظر می گیرند و متریالی ابداع می کنند که همه ویژگی های مورد نظر کارفرما و عواملی که بعد از سقف کاذب با آن سر و کار دارند را تامین کند. مثل تکنیسینهای تاسیسات (برقکار،لوله کش، تهویه...)
نصب آسان سقف کاذب به عواملی بستگی دارد که بدین قرار است: سبکی متریال_ انتخاب زوایایی که براحتی سقف مورد نظر اجرا شود_انتخاب متریالی که زوایای پوشش را تامین کند و به راحتی در کنار هم جفت و جور شود_ با سهولت آویزان کردن سقف و مهار آن از سقف اصلی_تولید سازه هایی با اندازه های مختلف.
در انتخاب طرح و اجزاء آن همفکری نزدیک بین مجری سقف کاذب و معمار طراح باید وجود داشته باشد...
سازه سقف کاذب
سازه های سقف کاذب در اختیار تولید کننده است. و به صورت انبوه تولید می شود . امکان تولید کلان آن هم همیشه میسر است. تولید کنندگان این صنف رقابت چشمگیری در طراحی، تولید وعرضه مقرون به صرفه آن با هم دارند.
دوام، استحکام، سبکی، قابلیت رنگ پذیری مناسب و آبکاری، مقاوم در برابر خوردگی (اسید، زنگ زدگی و...)، انعطاف پذیری، قابلیت برش کاری (قیچی،اره و...)، قابلیت خم کاری و دیگر موارد، همگی عواملی برای رقابت بین تولید کنندگان هستند.
زیرسازی سقف کاذب
زیرسازی برای نگه داشتن سقف کاذب است. به یک مجموعه از سازه هایی گفته می شود که در کنار هم و با اتصال به هم اسکلتی را به وجود می آورند که سقف کاذب (سازه های سقف کاذب) بر روی آن متصل می شود که خود این اتصال ممکن است به گونه های مختلفی صورت گیرد.
وظیفه اصلی زیرسازی نگه داشتن سازه های سقف کاذب به سقف اصلی است. این نگه داشتن به صورت افقی، عمودی، زاویه دار و قوسی است.
زیرسازی تمامی سقف کاذبها در مواردی با هم مشترک است و در واقع می توان گفت همان عواملی هستند که رقابت بین تولیدکنندگان را به وجود می آورند.
دو گونه زیرسازی وجود دارد:یکی برای سقفهای آویزانی و دیگری ثابت.
روش اتصال زیرسازی از سقف اصلی به سقف کاذب به صورت دو خط عمود برهم باید باشد و در موارد خاص به صورت زاویه دار می تواند باشد.
اجراء و یا نصب سقف کاذب
مهمترین قسمت سقف کاذب نصب آن است . طراحی و تولید سازه های سقف وزیرسازی آن و همچنین طراحی جهت اجراء برای بدست آوردن زوایای مختلف همگی پیش در آمد این صنعت است ودر مقام تولید قرار می گیرند.
ولی اجراء این تولیدات جلوه و زیبایی این رشته ساختمانی را بخوبی نشان میدهد. نصب سقف کاذب به تنهایی خود پتانسیلی را می طلبد که در تولید به نحوی دیگری این نیاز دیده می شود.
در اجراء نیروی درونی افراد متخصص به کار اجراء شده روح می بخشد که خود این موضوع جای بحث طولانی دارد.اجراء و نصابی سقف کاذب را هر فرد فنی ویا بقولی هر آچاربدستی می تواند انجام دهد. ولی کمتر کسی سراغ اینکار میآید و یا در آن باقی می ماند و تامل می کند .
دقت – ظرافت – هوشیاری – تجسم خلاق – ابتکار – سرعت – و ... عواملی است که در فرد نصاب بخوبی دیده می شود . و فرد مورد نظر آنرا در درون خود شکوفا میکند . خصوصیات هر فرد که در شغلی فنی کار میکند به طور محسوسی با شرایط روحی و روانی آن حرفه عجین می شود . که هر دو یعنی هم فرد و هم شغل بر همدیگر تاثیر میگذارند و بخوبی این مسئله نمایان است.
انواع سقف کاذب
سقف کاذب گریلیوم
سقف کاذب گریلیوم در رده سقف های دکوراتیواست و در بین آنها از ویژگیهای فراوانی برخوردار است این سقف از آلومینیوم وآهن و ورقهای آلیاژی ( این مورد گران است) تولید میشود . سقف گریلیوم سقف باز هم نامیده می شود ( البته از نظر بعضی ها) جمله سقف باز کمی در خواننده یا شنونده باعث تعجب می شود .
حال چرا به سقف گریلیوم ، سقف باز هم گفته می شود . جواب آن در کار تمام شده است . بعد از اینکه سقف نصب شد چیزی که رویت می شود اینست ، خانه های مربع و مستطیل شکلی که پیوسته در کنار هم قرار گرفته است . که هیچ پوششی در داخل و یا پشت آن وجود ندارد و پشت سقف و تاسیساتی که کار شده است به خوبی دیده می شود .
از نحوه تولید هم بگوئیم ، سقف کاذب گریلیوم از ورق به قطر 4/0 الی 1 میلیمتر ( امکان قطر بیشتر نیز وجود دارد در صورتی که مدولها بزرگتر شود) ابتدا ورق را به عرض وطول مشخص در می آورند . که این اندازه طول و عرض بستگی به مدول مربع و مستطیل سقف گریلیوم دارد که از کمترین مدول سه در سه سانتی شروع می شود . برای مدولهای بزرگتر طول وعرض نام برده شده و هم ضخامت ورق بزرگتر می شود، بعد از اینکه ورق را بصورت مستطیل برش دادند نوبت به پرس کاری برروی آن بصورت فاق و زبانه می رسد و سپس از وسط مستطیل آنرا بصورت یو انگلیسی در می آورند که خود این کار در یک دوره ماشین کاری انجام می گیرد .
گریلیوم تولید شده رنک می شود ، رنگ بصورت مایع و یا پودری ویا غیره می باشد ، که در هر صورت به کوره می رود تا خشک شود .
در هنگام نصب قطعات تولید شده روی هم مونتاژ می شود و سپس در کاربرهای که هم شکل با قطعات هستند ولی با اندازه دو برابر قرار می گیرند ودر سطح طراز اجراء می شوند.
مزیت سقف کاذب گریلیوم در نمای آخر اینطور است که هیچ گونه متعلقات سقف ( بجز چراغ ) دیده نمی شود ، چون می توان در پشت سقف آن را کار کرد، مثل در یچه ها ، کانال ها ، دتکتور ها و ...... و دیگر موارد.
معمولا" سقف کاذب گریلیوم را بصورت منفرد و یا ترکیبی با سقف های دیگر اجراء می کنند ( در مورد آخر زیبا تر جلوه می کند) این نوع سقف را بصورت پره ای و یا بافل نیز می توان اجراء کرد ، زیر سازی سقف گریلیوم مانند سقف های دیگر بصورت آویزانی است ، که با سیم مفتول ویا زنجیر این کار انجام می گردد.
بهترین رنگ سقف کاذب گریلیوم
بهترین رنگی که برای سقف کاذب گریلیوم می توان انتخاب کرد رنگ قرمز است ( که ماندگارتر و حس مربع و مستطیل را القا می کند) چون سه رنگ اصلی در هنر وجود دارد که بدین ترتیب است : قرمز ، آبی ، زرد که این سه رنگ همراه با شکل هندسی خود می آیند . قرمز با مربع که حس پایداری و ثبات را دارد و آبی شکل هندسی آن دایره است حس آسمان و کره زمین را دارد و زرد شکل هندسی آن مثلث است که حس نا متعادل و فرو ریختن و خطر ! را به همراه دارد .
حال می شود در رنگ آمیزی سقفهای کاذب از این سه رنگ اصلی کمک گرفت ویا از مشتقات آنها که به این رنگها نزدیک است .
سقف کاذب اسپیس فریم
شاید نام دیگر این سقف کاذب ، سازه فضایی دکوراتیو باشد . فرم و طرح این سقف هرمی شکل است که مقطع چهار گوش آن به طرف بالا و نوک هرم به طرف پائین است .
کل سطح را همین هرمها در کنار همدیگر پوشش می دهند و در ضمن این قابلیت را دارا هستند که در چند طبقه رویهم کار شوند ، ضلع این هرم لوله آلومینیومی است که دو سر آن طوری ساخته می شود که بتوان روی هم پیچ شوند .
سقف کاذب اسپیس فریم از نوع سقفهای پوششی و دکوراتیو است ، زیبای خاصی این نوع سقف دارا است و جلوه خاصی به محیط می دهد .
معمولا" این نوع سقف را در مکانهای نصب میکنند که با دیگر مصالح بکار رفته در ساختمان یک جور هارمونی خاصی را داشته باشد .چون پوشش این نوع سقف به طور کامل نیست به طوری که همه عوامل پشت سقف دیده می شود (البته برای استتار عوامل پشت سقف راه های وجود دارد )
در نظر اول برای بینده وجود اینچنین سقفی بی دلیل است . می توان با نوعی دیگر سقف را پوشش داد که تمامی عوامل انتخابی برای کارفرما را ( سلیقه ای ) دارا باشد.
از این فرم سازه در پوشش سقف سوله ها استفاده می گردد که با لوله های فولادی و قطعات اتصال دهنده که به وسیله ماشینکاری تولید می شود اجراء می گردد . که دیگر دکوراتیو نمی شود .
در داخل کشور عزیز ما ایران سقف کاذب اسپیس زیاد شناخته شده نیست اگر کسی هم کاری انجام می دهد به سفارش کارفرما و یا تعلق خاطری که نسبت به کار خود دارند . از مجریان و تولید کننده های این نوع سقف شرکت کد کن است .
نگاهی به سقف کاذب ترکیبی
سقف کاذب ترکیبی
اجراء چند نوع سقف کاذب درکنار همدیگر ودر غالب یک طرح هندسی منظم و یا غیر منظم به همراه شکست و اختلاف سطح مختلف را سقف کاذب ترکیبی گویند .
برای اجراء چنین سقفی ، طرحی مناسب با سازه های سقف کاذب الزامی است. یعنی طراح باید ازاندازه و زوایای زیر سازی و خود سقف کاذب اطلاعات کافی داشته باشد.
اجراء این گونه از سقف کاذب بسیار نمای زیبای را به وجود می آورد و رنگ بندی ( بازی با رنگ ) در سطوح مختلف و شکسته ها بسیار چشمگیر می شود.
دیگر نکته ای که دراین سقف وجود دارد ، استفاده از نورپردازی و گونه های مختلف از چراغهای توکار است، که جلوه خاصی به طرحهای هندسی و رنگ آمیزی سقف کاذب ترکیبی میدهد.
معمولا" برای اجرا ء این سقف زیر سازی مناسبی را بوجود می آورند ، که با آهنکشی ویا بدون آهنکشی است. که در هر صورت باید محاسبه فنی لازمه لحاظ گردد. بدین صورت که برای یک سوله با ارتفاع حداقل چهار متر ، آهنکشی با آویزهای میله گردی ( ترجیحا" میله گرد آج دار) انجام می گیرد ، وشکل و فرم طرح مورد نظرباید با پرفیل انجام گیرد و در نهایت به آویزها متصل شود.
در مورد زیر سازی بدون آهنکشی ( که به ندرت این مورد پیش میآید) ، هم با آویز گرفتن ( تسمه ویا سیم مفتول) از سقف اصلی و هم سازه های گالوانیزه که رول فرم شده است می توان انجام داد.
نمونه های متفافتی از سقف کاذب ترکیبی در ایستگاه های مختلف مترو در تهران اجراء شده است ، که مجریان آن شرکتهای مختلفی هستند . نمونه های دیگری هم در مکانهای مختلف در تمامی کشور وجود دارد یکی از مجریان معروف این نوع سقف شرکت کد کن می باشد (اولین مجری این سقف نیز می باشد) .
معمولا" این نوع سقف با قیمت بیشتری نسبت به سقفهای دیگر قابل اجراء است . بنا به عواملی که ذکر خواهم کرد ، مثل سازه و زیرسازی بیشتری را طلب میکند سازه های آهنی و سازه مربوط به خود سقف مورد نظر در هنگام اجراء باعث اتلاف وقت بیشتری می شود . که از نظر زما نبندی در اجراء با سقفهای دیگر متفاوت است .
سقف کاذب ترکیبی را معمولا" در مساحتهای بزرگ ( که مساحت مورد نظر یکجا باشد و پراکندگی نداشته باشد یعنی دیوار و دیگر عوامل جدا کننده فضا وجود نداشته باشد ) اجرء میشود چون زیبای بهتری را جلوه گرمی نمائید . در مساحت کمتر که مجاور همان فضا ذکر شد ه است قابل اجراء است. در موارد دیگر معمولا" بدون آهنکشی پشت سقف ( البته در مساحتی کم ) انجام میگردد، مثل سرویسها ، کارایی بیشتری دارد . در سقف کاذب ترکیبی بدون آهنکشی باید از سازه های مربوط به همان سقف مورد نظر بیشتر استفاده کرد و تعداد آویزهم نیز بیشتر ، در اجراء سقف کاذب ترکیبی بدون آهنکشی از عوامل اتصالات موقت و نیمه موقت ، مثل انواع پیچ و پرچ و فنرهای نگهدارنده و سیم مفتول گالوانیزه و .... استفاده فراوان میکنیم . ( تا استحکام مورد نظر وقابل قبول را داشته باشیم )
درسقف کاذب ترکیبی بعد از اتمام و یا قبل از شروع پروفیل آهنی را ضد زنگ میزنیم که خوردگی سازه آهنی را کمتر کنیم ، در موارد آب و هوایی رطوبتی از سند بلاست هم استفاده می کنند و بعد رنگ انجام می شود .
در بعضی موارد کاری ، در سقف کاذب ترکیبی پشت سقف باید طوری کار شود که شخصی بتواند حرکت کند یعنی برای بازدید و سرکشی از عوامل تاسیساتی و یا تعمیرات آن در پشت سقف رفت و آمد کند .
در پشت سقف کاذب مسیرهای باریک تعبیه می شود که همان شخص مورد نظر بتواند حرکت کند حال بصورت دولا دولا ویا ایستاده ، اصطلاح این مسیر را گربه رو میگویند .
سقف کاذب ترکیبی در اختلاف سطح اگر اجراء شود ، زیبای خاصی را دارد که با رنگی متفاوت و قرینه نسبت به دیگر سطوح ( همان مساحت اجرایی) جلوه خاصی را دارا می شود .
اختلاف سطح در سقف کاذب ترکیبی میتواند با زاویه های مختلف باشد ویا بصورت منحنی ، که در هر صورت متناسب با زوایا و انحنا ء سازه های سقف کاذب است و خارج از آن نمی توان کار کرد ، مگر سازه ای با طرحی مورد نظر تولید کرد ( که این مسئله هزینه ای جدا دارد ) .
در کل سقف کاذب ترکیبی بسیار زیبا است که مجریان آن در کشور ما آنرا به زیبای اجراء میکنند . و میتوان مدعی شد که در این صنعت پیشرفتهای شایانی انجام شده است .
سقف کاذب دامپا
تاريخچه دامپا: حدود چهل سال پيش يك مهندس سوئدي در دانمارك كار ميكرد كه كار ايزوله كردن خانه ها ي را به عهده داشت كه براي اجاره ميساختند. و تمام سعي اين بود كه اين خانه ها سبك – ارزان- سريع ساخته شود . براي سقف كاذب آن طرحي ارائه شد كه چند سال بعد در 1968 جايزه بهترين طراحي داخلي را ربود (سي و هفت سال پيش) اسم اين طرح دامپا 10 بود كه امروزه هنوز در ايران اجرا می شود. بله دامپا اينگونه متولد شد. و از همه بد تر ماندگار شد . اسم دامپا از تركيب دو كلمه دانماركي درست شده است به اين صورت تلفظ ميشده است دامپ اوف . كه معني آن مي شود بيصدا البته به زبان دانماركي . دامپا اسم كارخانه توليد كننده شده و در حال حاضر يكي از بزرگترين سازنده هاي انواع سقف كاذب است كه در تمامي دنيا نمايندگي دارد . و از معتبر ترين توليد كنندها نيز مي باشد .
شرکت های که دامپا تولید می کنند:
/ شرکت دورال
/ شرکت پارت نیک صنعت
/ ...........
دامپا بعد از گذشت نزدیک به چهل سال از طراحی آن هنوز بهترین است ( البته در ایران) خود شرکت دامپا تولیداتی کار آمد تر دارد که در حال حاضر تمامی تولید کنند های سقف کاذب بر روی آن فعالیت می کنند . نوعی از سقف کاذب است که مملکت ما هم وارد شده و تولید کشور چین است .
این سقف کاذب به تایل معروف است . که سال ها قبل شرکت دورال ( که نماینده دامپا نیز بود) این نوع را تولید میکرد . در این سقف کاذب خود تایل آلومینیومی است و نگهدارنده آن گالوانیزه و زیرسازی آن هم همینطور ( گالوانیزه) . تایل بصورت پانچ شده نیز تولید می شود و در اندازه های سی در سی ویا شصت در شصت سانتی متر ، زیرسازی هم بصورت پنهان کار میشود ( در این نوع سقف کاذب نگهدارنده تایل دیده نمی شود ).
در کل سقف کاذب زیبای است و درمکان های مختلف ساختمان قابلیت اجراء را دارد .
سقف کاذب تایل
تایل (با نگهدارنده مخفی یا پنهان)
معنای انگلیسی به فارسی ( مراجعه شود به فرهنگ لغات ) آجر و سفال روی پشت بام است .ولی در صنعت سقف کاذب معنای دیگری دارد . به صفحاتی مربع شکل ( بعضی وقتا مستطیل)در یک اندازه مشخص سطحی ازسقف را می پوشاند و نگهدارنده های نمایان و پنهان این عمل انجام میگردد.
این نوع سقف کاذب مانند دیگر سقفها عمل زیر سازی و آویز گرفتن از سقف اصلی را دارد. در سطح تراز ویا شیب دار کار می شود و زیر سازی آن از جنس گالوانیزه است ( در مورد نگهدارنده غیر نمایان ) در مورد نگهدارنده های نمایان از جنس آلومینیومی و گالوانیزه رول فرم شده است و عمل زیرسازی در نگهدارنده نمایان ، آویز از سقف اصلی است .
در موارد خاص که از اسکلت آهنی استفاده میگردد ، مانند ارتفاع بلند از سقف اصلی و شیب دار بودن و در سقف های ترکیبی و یا عبور تاسیسات از زیر سقف اصلی و یا افزایش چراغهای روشنایی و ....
در نگهدارنده آشکار ، به سازه مورد نظر سپری گفته میشود که با مقطع حرف انگلیسی تی تولید می گردد ( بصورت آلومینیومی ) و قابل رنگ آمیزی در سلیقه های مختلف است در سپری گالوانیزه رول فرم شده هم انتخاب رنگ وجود دارد ( در حال حاضر سپری موجود در بازار کار فقط سفید است ) .
خود تایل از جنس آلومینیومی وگالوانیزه ویا چوب و پی وی سی و کامپوزیت و یا ...... میتواند باشد و فرم شکل آن نیز در تولید به دلخواه طراح وکارفرما وتولید کننده است.
تایل بصورت ساده و سورخدار ( آکوستیک محیط) طراحی و تولید می گردد اندازه های ساخت آن در حال حاضر 60*60 ویا 30*30 است .
از تولید کنندهای به نام میتوان از شرکت کد کن نام برد که در زمینه ساخت وتولید و اجراء و طراحی سابقه طولانی دارد و تجربیات فراوان که به تازگی تولیدات کشور های خارجی را در کشور وارد کرده
تایل های بسیار زیبا وبا اندازه مدولهای کاملا" یکسان ( در تولید ) و با کیفیت رنگ فوق العاده که همگی این موارد در اتمام اجراء سقفی بسیار زیبا به وجود می آورد .
معرفي سيستم: نقاط ضعف سيستم:
|
لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید…
به گزارش ورد آی تی به نقل از MEhr , این شرکت ساختمانسازی که پروژههایش همه را غافلگیر کرده است برای ساخت ساختمانها از قطعات پیش ساخته استفاده میکند. آخرین پروژه این شرکت، ساختمانی سه طبقه در منطقه هونان است که ساخت آن در مدت ۸روز به پایان رسید. ژانگ یوآ،مدیرعامل این شرکت اما رؤیاها و طرحهای بیشتری را در سر دارد. او میگوید: این روزها نیاز به ساخت و سازهای سریع و ایمن با حداقل هزینه در همه جای جهان وجود دارد. به گفته ژانگ یو که بنیانگذار این شرکت ساختمان سازی است دیگر در دوره جدید روشهای زمانبر ساختمانسازی پاسخگوی نیاز مشتریها نیست.
چند وقت پیش این شرکت در یکی از پروژههای مهم خود ساخت هتلی ۳۰ طبقه را در ۱۵ روز به پایان رساند و نظر همه رسانههای جهان را به خود جلب کرد. مدیر عامل این شرکت میگوید نیروهایش با تجربه پروژههای گذشته حالا میتوانند ساختمانی ۶ طبقه را در یک روز به پایان برسانند.
مقامهای این شرکت همچنین اعلام کردهاند که میخواهند ساختمانی ۲۲۰ طبقه را که میتواند مرتفعترین آسمانخراش جهان باشد را در عرض تنها ۴ ماه بسازند!
مهندسان این شرکت نحوه کار خود را شبیر محل ساختمان فقط آنها را بر نقشه تعیین شده سر هم میکنند. این ساخت و ساز سریع در حالی صورت میگیره ساختمانسازی بچهها با اسباببازیهایی مانند لِگو میدانند. به گفته آنها همه قطعات ساختمان آماده است و کارگرها دد که قیمت تمام شده ساختمان هم از انواع سنتی ارزانتر تمام میشود و ایمنی ساختمان هم توسط مهندسان تضمین شده است.
ژانگ یوآ،با اشاره به زلزلههایی که در چین آمده و کشته شدن افراد بسیاری را به خاطر تخریب ساختمانها را به دنبال داشته میگوید که مسئله امنیت و مقاوم بودن ساختمان اولویت ویژهای در کار این شرکت دارد.
کارگران این شرکت میگویند یاد گرفتن این روش ساختمانسازی خیلی ساده است. آنها باید فقط نقشه را بخوانند و بدانند که قطعات را کجا باید به هم پیچ کنند؛ دیگر خبری از گچ،آجر و مصالح سنتی دیگر نیست. این نحوه ساختمانسازی با قطعات پیش ساخته هزینهها را هم پایین نگه میدارد. رویترز گزارش داده که با روش این شرکت ساخت و ساز در هر متر مربع ۶۳۵دلار( ۴هزار یوآن) نسبت به روشهای سنتی ارزانتر تمام میشود.
سرعت ساخت و ساز را هم که کنار بگذارید هزینه ساخت ساختمانی ۳طبقه توسط این شرکت ۲/۸میلیون دلار تمام شده که نسبت به روشهای سنتی در چین ۳۰درصد ارزانتر است. علاوه بر این اگر مالک ساختمان بخواهد، این شرکت میتواند دوباره اجزای ساختمان را از هم باز کند و آن را در جایی دیگر بنا کند. ساختمان سه طبقهای که کار ساختاش تازه تمام شده قرار است به عنوان کافهتریا مورد استفاده قرار بگیرد اما احتمالاً خیلی از کشورهای جهان با این روش باید منتظر واردات خانهها و ساختمانهای ارزان چینی باشند !!
طبقه بندی: اخبار | ترین ها | مطالب عمومی
تعداد مشاهده: 118
کلمات کلیدی:
مطالب مرتبط
|
بتن اسفنجی چیست؟ بتن اسفنجی یک مخلوط سنگ دانه درشت (شن), سیمان, آب و ماسه
مقدمه بتن اسفنجی چیست؟ در بتن اسفنجی از آب نسبت به دیگر انواع بتن کمتر استفاده میشود و این مسأله باعث شده تا پس از ساختن مخلوط بتن آب آن به سرعت تبخیر شده و مخلوط در مدت یک ساعت کاملا" از آب تخلیه خواهد شد.
نسبت مواد مختلف در بتن اسفنجی برای آشنایی بیشتر با این بتن، در جدول، زیر میزان مواد مختلف به کار رفته شده از آن ذکر شده است:
رفتار بتن اسفنجی همچنین به منظور آشنایی بیشتر با رفتار این بتن، ویژگیهای آن در زیر بیان شده است:
نصب بتن اسفنجی نصب بتن اسفنجی شامل 4 مرحله اساسی است: مخلوط کردن جاگذاری کردن (گماردن، قراردادن) تراکم و فشرده سازی (کوبیدن ) عمل آوردن بتن بوجود آوردن، قرار دادن و عمل آوردن بتن اسفنجی همه به جای اینکه در یک کارخانه زیر شرایط یکسان انجام شوند، در محل کار (پای کار) انجام میشوند. اگر چه بتن اسفنجی میتواند توسط همان تهیه کنندههای بتن توپر تهیه شده و توسط همان کامیونهای بتن توپر تحویل داده شود، اما این ویژگیهای فیزیکی منحصر به فردش است که نیاز به یک پیمانکار با تجربه تخصصی دارد. همچنین تفاوتهای ساختاری ما بین بتن اسفنجی و بتن غیر قابل نفوذ نصب متفاوت آن را نیازمند است. به هر حال، کیفیت و عملکرد بتن اسفنجی بستگی به میزان آشنایی و عملکرد نصب کننده و خاصیت ضربههای ساختاری (کمپکت) دارد. این نوع بتن به دلیل مقاومت نسبتاً پایین آن psi400 الی psi 4000 اساس مشخص شده و پذیرفته شدهای برای مقاومت بالا نیست. و مساله مهم تر در موفقیت یک روسازی بتن اسفنجی مقدار پوکی (فضای خالی) آن است. البته باید بدانیم که زیر سازی این بتن و زمین زیرینش نباید کاملاً غیر قابل نفوذ باشد و باید حداقل اندکی خاک و زیر سازی آن نفوذ پذیری داشته باشد. در مناطق ماسهای هم بتن اسفنجی مستقیماً بالای ماسه گذاشته میشود. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که یخزدن آب در داخل این بتن مشکلی ایجاد نمیکند، زیرا آزمایشهایی صورت گرفته که در آن بتن اسفنجی را به مدت بیش از 15 سال در آب و هوای سرد گذاشته و آب باران و برف پس از ورود به داخل بتن یخ میزد. کاربرد موفق بتن اسفنجی در این مناطق این مساله را حل نموده است و مشکلی در به کار بردن این بتن در این مناطق وجود ندارد.
نقش مواد افزودنی ( مواد دارای خواص سیمانی ) در بتن اسفنجی مواد افزودنی(یا همان مواد دارای خواص سیمانی) که در بتن اسفنجی بکار میروند عبارتند از: رقیقکنندههای سیمان(C 1157، C 595 ASTM )، خاکستر بادی و پوزولان طبیعی (ASTM C 618)، روباره (ASTM C 989) و بخار سیلیس(ASTM C 1240). حال به برخی از آنها که نقش بسیار مهمی در ساختار بتن دارند و میتوانند به جای سیمان مورد استفاده قرار گیرند(که در ایران از آنها به ندرت استفاده میشود) اشاره میکنیم. در واقع این مواد بر عملکرد زمان گیرش، میزان افزایش مقاومت، تخلخل، نفوذ پذیری و ... در بتن تأثیر میگذارند و در یک کلام کلید عملکرد بالای بتن، در استفاده از مواد افزودنی (SCMS) است. از آن جمله میخواهیم به گاز سیلیس، خاکستر بادی و روباره که همگی دوام بتن را بوسیله کم کردن نفوذ پذیری و شکاف ( ترک خوردگی) افزایش میدهند اشاره میکنیم: گاز سیلیس (Silica fume): یک فرآورده فرعی (محصول جانبی) از تولید سیلیکون است، و از دانههای خیلی ریز و ذرات کروی شکلی تشکیل شده است و به طور موثری مقاومت و دوام بتن را افزایش میدهد. به طور مکرر برای ارتفاعات بلند ساختمانها به منظور افزایش مقاومت فشاری بتن(با استفاده از گاز سیلیس مقاومت بتن از psi 2000 هم فراتر میرود.) استفاده میشود و میتوان از آن %12- 5 به جای سیمان در بتن استفاده کرد. خاکستر بادی (fly ash): خاکستر بادی، محصول فرعی انبار زغال سنگ سوزان در نیروگاههای برق است و سالها قبل به عنوان مادهای بیمصرف روی زمین انباشته میشد و بدون استفاده بود. اما حالا به عنوان یک ماده مهم در صنعت سیمان سازی به کار برده میشود و میتوان از آن %65-5 به جای سیمان در بتن استفاده کرد. روباره (Blast furnace Slag): روباره، محصول فرعی زباله در صنعت پولاد (فولاد) است، و سهم آن در مقاومت و دوام بتن بیشتر است و میتوان از آن %70-20 به جای سیمان در بتن استفاده کرد.
مزایای بتن اسفنجی چیست و موارد استفاده از آن کدام است؟ بتن اسفنجی دارای مزایای اقتصادی و زیست محیطی فراوانی است، که البته مزایای زیست محیطی آن بیشتر مد نظر است. از مزایای اقتصادی آن میتوان به پایین آمدن خرجهای فراوان به منظور هدایت آب باران و فاضلاب اشاره داشت. در واقع میتوان گفت با وجود بتن اسفنجی نیازی به ساختن جویهای آب فراوان در سطح شهر و کنار خیابان و کوچهها و همچنین کانالهای بزرگ آب نیست. زیرا این بتن هر گونه بارندگی را مستقیماً به زمین و سفرههای آب زیرزمینی منتقل میکند و در واقع یک مزیت زیست محیطی نیز محسوب میشود. از دیگر مزایای زیست محیطی آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد: جلوگیری از بروز آب گرفتگی در معابر و مکانها به هنگام بارندگی جلوگیری از آلوده شدن آب بارندگیها (زیرا اگر زمین غیرقابل نفوذ باشد، آب باران و برف در سطح زمین که آلودگی فراوان دارد جریان مییابد و منجر به آلوده شدن آب بارندگی میشود.) پر شدن ذخایر آب زیرزمینی در نقاط سرد که ماندن برف و باران روی زمین (بعد از بارش) منجر به سردتر شدن آن مناطق میشود میتوان با استفاده از این بتن آب باران و برف را به داخل زمین هدایت کرد و از سردتر شدن آن ناحیه جلوگیری کرد. همچنین میتوان از این نوع بتن در مکانهایی که نیاز به زمین خشک است استفاده کرد مثلاً در زیر سازی چمنهای استادیومهای فوتبال. همچنین در مناطق سردسیر، بدلیل عبور آب از این بتن از یخ زدگی سطح معابر و در نتیجه ایجاد خطر جلوگیری میکند که شهرداریهای محترم میتوانند از این بتن در پیادهرو سازیها و محوطه سازی پارکها، پارکینگها و معابری که مشکل آبگیری دارند استفاده نمایند.(مترجم) ایجاد مناظری زیبا به هنگام بارندگی، زیرا با وجود این بتن دیگر هنگام بارندگی آب گرفتگی وجود ندارد.
|
2-2- راهکارهای عملی طراحی شمع ها
1- اطلاعات لازم و مکفی از شرایط ژئوتکنیکی محل
2- شناخت دقیق نیروها و لنگرهای وارده از روسازه از نظر نوع، مقدار و جهت و اولویت بندی آنها
3- شناخت عوامل محیطی از نظر آثار کوتاه مدت و دراز مدت بر مصالح شمع
4- شناخت وضعیت پیرامون پروژه برای تصمیم گیری در مورد شیوه اجرای شمع
5- انتخاب نوع شمع
6- بررسی امکان پذیری ساخت وتولید شمع برای پروژه و محدودیت های ابعادی
7- برگزیدن روش نصب شامل کوبشی، چکش زدن، در جا ریختن و ...
8- تعیین عمق مدفون شمع با توجه به شرایط خاک، بارهای موجود و امکانات اجرایی
9- آرایش شمع های گروهی و تعیین نحوه عملکرد گروه و توجه به نکات مؤثر در طراحی از جمله تداخل شمع، ضریب کارایی، ...
10- تعیین توان کاربری شمع (تکی یا گروهی) با استفاده از تحلیل های معتبر استاتیکی
11- تعیین توان باربری شمع با استفاده از آزمایشات درجا یا آزمایشات دینامیکی و تدقیق توان باربری
12- دخالت دادن عوامل مؤثر پیرامونی برتوان باربری بدست آمده
13- کنترل و ارزیابی نشست سیستم شالوده
14- طراحی سازه ای شمع و کلاهک سه شمع
15- انجام آزمایشات عملی بار گذاری استاتیکی یا دینامیکی(در صورت لزوم و صلاحدید) به منظور اطمینان از صحت اجرا و عدم آسیب دیدگی شمع ها در حین اجرا
16- تعیین ضریب اطمینان
3-2- انواع پی های عمیق از نظر اجرایی
چنانکه گفته شد بر اساس استاندارد BS 8004 بریتانیا شمع ها به سه دسته طبقه می شوند:
الف- «شمع های با تغییر مکان بزرگ» که هنگام نصب و رانش درون زمین، تغییر مکان زیادی در خاک ایجاد می کنند. این شمع ها معمولاً دارای مقاطع توپر و یا تو خالی ته بسته می باشند که با شیوه کوبشی یا جک زدن به درون خاک رانده می شوند. شمع های کوبیدنی با تغییر مکان های بزرگ شامل موارد زیر هستند:
- چوبی با مقاطع دایره ای یا مربعی، یکسره یا با اتصالات وصل شده
- بتنی پیش ساخته شده با مقاطع تو پر یا توخالی
- پیش تنیده با مقاطع تو پر یا توخالی
- لوله فولادی ته بسته
- جعبه ای فولادی ته بسته
- لوله ای باریک شونده
- لوله ای فولادی ته بسته و رانده شده با جک
- استوانه ای بتنی توپر، پیش ساخته و قطور رانده شده با جک
ب- شمع های «کوبیدنی- ریختنی با تغییر مکان های بزرگ» نیز موارد زیر را شامل می شوند:
- لوله های فولادی کوبیده شده و بعد از بتن ریزی یا بتدریج بیرون کشیده می شوند.
- پوسته های بتنی پیش ساخته که با بتن پر می شوند.
- پوسته های فولادی جدار نازک که داخل خاک کوبیده شده سپس با بتن پر می شوند.
پ- «شمع های با جابجایی کم»
اینگونه شمع ها نیز بصورت کوبشی یا با جک درون زمین نصب می شوند و لیکن دارای سطح مقطع نسبتاً کوچکی هستند. مثالهایی از این نوع عبارتند از مقاطع فولادی H یا I شکل، لوله ها یا جعبه های فولادی ته باز که در حین نصب، خاک وارد قسمت های حفره ای مقطع می شود. اگر در حین کوبش این شمع ها درون زمین، توده خاک در حوالی نوک شمع تشکیل و قفل شود بطوریکه مانع نفوذ ستون خاک به درون حفرات مقطع شود شمع از نوع با جابجایی زیاد محسوب می شود.
«شمع های با جابجایی کم» شامل انواع زیر هستند:
- بتنی پیش ساخته با مقاطع لوله ای ته باز کوبشی با ضربه
- بتنی پیش تنیده با مقاطع لوله ای ته باز کوبشی با ضربه
- مقاطع فولادی H شکل
- مقاطع فلزی لوله ای ته باز کوبشی که در صورت ضرورت خاک وارد شده درون لوله تخلیه می شوند.
ت- «شمع های بدون جابجایی» یا «شمع های جایگزینی»
برای نصب این نوع شمع ها نخست حفره محل شمع با روش های حفاری مناسب حفاری شده و درون آن بتن ریزی می شود. بتن ممکن است درون غلاف ریخته شود و یا بدون غلاف بتن ریزی انجام شود. غلاف ممکن ست با پیشرفت بتن ریزی بیرون کشیده شود. در بعضی موارد ممکن است شمع های آماده چوبی، بتنی یا فولادی درون حفره قرار داده شود.
«شمع های بدون جابجایی» یا «شمع های جایگزینی» شامل انواع زیر می شوند:
- حفر چاهک توسط روشهای متد دورانی، چنگک، بالابر هوایی و پر کردن آن بتن(در جاریز)
- حفر چاهک با روشهای فوق و قرار دادن لوله و پر کردن آن با بتن در صورت لزوم
- حفر چاهک و قرار دادن قطعات پیش ساخته بتنی درون آن
- تزریق ملات سیمان یا بتن درون چاهک
- مقاطع فولادی قرار داده شده درون چاهک
- حفر چاهک و قرار دادن لوله فولادی بطور همزمان
2-3- سیستم های مورد استفاده در نصب شمع
2-3-1-در شیوه استفاده از سقوط چکش برای نصب، شمع در حین فرو رفتن درون زمین در اثر ضربات چکش، به کمک دستگاه در حالت قائم نگه داشته می شود. اپراتور می تواند به کمک سیستم هیدرولیکی یا کابلی ابزار هدایت کننده را در راستای مورد نظر حرکت دهد. در این شیوه نصب، انتخاب مناسب چکش شمع کوب در عملیات نقش تعیین کننده ایدارد. تعداد ضربات چکش های معمولی که از ارتفاع رها شده و به سر شمع ضربه می زنند، تقریباً 3 تا 12 ضربه در دقیقه است. امروز غالباًاین چکش ها برای نصب سپرها و نیز برای نصب شمع در خاک های رسی خیلی نرم استفاده می شوند.
چکش های هیدرولیکی نوعی دیگر هستند که همراه سایر ملحقات کوبش بصورت گروهی عمل می کنند.
این چکش ها از چکش های پرتابی کمی سنگین ترند ولی ارتفاع پرتاب بسیار کمتری دارند و انرژی کمتری به سر شمع وارد می کنند. چکش های پنوماتیک بعداً استفاده شده و امروزه چکش های هیدرولیکی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. چکش های عمل کننده با سیستم بخار، فشار هوا(پنوماتیک) و یا چکش های هیدرولیکی بصورت یک طرفه عملکنند(single acting) یا دو طرفه عمل کننده(double acting) وجود دارند. چکش های عمل کننده با سیستم بخار و پنوماتیک در شرایط ساختگاهی نرم آهسته تر کار می کنند و با افزایش مقاومت زمین سرعتشان بیشتر می شود. چکش های هیدرولیکی بر عکس عمل می کنند. چکش های دیزلی بیشترین راندمان را در شرایط ساختگاهی سخت دارند و در خاک های نرم به سختی کار می کنند. معمولاًدر اوایل شمع کوبی این شرایط پیش می آید. اگر ساختگاه مناسب باشد ضربات این چکش ها زیاد است. این چکش ها باعث آلودگی هوا می شوند.
چکش های ارتعاشی به کمک جرم های دوار با خروج از مرکزیت کار می کنند و ضربات قائم بر سر شمع وارد می کنند. فرکانس این چکش ها تا 150 هرتز هم می رسد و می توان فرکانس کارکرد آن را با فرکانس طبیعی شمع ها همسان کرد. این چکش ها برای نصب شمع در خاک های ماسه ای بسیار مناسب بوده و ارتعاشات و سر و صدای کمتری نسبت به چکش های معمولی ایجاد می کنند. در خاک های رسی و یا محتوی قطعات سنگ مؤثر نیست.
2-3-2-شمع های نصب شونده درون حفره خود(Drilled shaft=DS)
تفاوت اساسی بین شمع ها و شافت های نصب شونده درون حفره ایجاد شده آنست که شمع ها عناصر پیش ساخته ای هستند که درون زمین کوبیده می شوند در حالیکه این شافت ها با شیوه نصب در محل اجرا می شوند مراحل اجرای این شافت ها عبارتند از:
- حفاری محل نصب و ایجاد حفره درون زمین تا عمق مورد نظر برای قرار گیری شافت
- پر کردن انتهای حفره با بتن
- قرار دادن قفسه میلگرد درون حفره
- بتن ریزی حفره
مهندسین و پیمانکاران ممکن است برای این نوع شالوده های عمیق اصطلاحات دیگری استفاده کنند از جمله:
- پایه (Pier)
- پایه با حفره از قبل ایجاد شده (Bored Pile)
- شمع در جا ریخته شده (Cast-in-Place Pile)
- صندوقه (Caisson)
- صندوقه با حفره از قبل حفاری شده (Drilled Caisson)
- شالوده در جاریز درون حفره از قبل حفاری شده (Cast-in-drilled-hole foundation)
سایر نکات لازم در خصوص شالوده های DS عبارتند از:
- استفاده از غلاف گذاری یا گل حفاری برای جلوگیری از ریزش ماسه های تمیز زیرتر از آب زیر زمینی که باعث گسترش حفرات در جهات جانبی می شود.
- استفاده از غلاف گذاری یا گل حفاری برای رس های نرم، سیلت ها یا خاک های آلی به منظور جلوگیری از حرکت اینگونه خاکها به درون چاهک در هنگام حفاری
- استفاده از کف پهن تر از تند شالوده برای افزایش باربری فشاری نوک به ویژه در خاک های مقاوم یا سنگ و همچنین افزایش توان باربری شالوده در کشش، لیکن باید به خطرات احتمالی برای عوامل اجرایی توجه داشت.
- اسلامپ بتن برای جلوگیری مناسب درون حفره 100 تا 200 میلیمتر بسته به قطر شافت و استفاده از گل حفاری
- امکان استفاده از سیمان متورم شونده به منظور افزایش اصطکاک جداری شالوده در تماس با خاک
3-3-2-کیسون ها (Caissons)
این شالوده ها از جعبه تو خالی تشکیل شده که به تراز دلخواه در عمق رسانده و با بتن پر می کنند. این نوع پی ها در پایه های پل زیر تر از آب رودخانه ها و دریاها قرار می گیرند. این شالوده ها می توانند با شناور شدن به محل نصب انتقال داده شده و نصب شوند. کیسون های درب باز از سمت فوقانی خود باز هستند و در انتها نوک تیز هستند تا به سهولت به درون خاک نفوذ پیدا کنند. گاهی اوقات قبل از ورود شالوده به محل لایروبی صورت می گیرد که این شیوه اقتصادی تر از حفاری از درون کیسون است. با اتکای شالوده بر روی بستر، خاک درون آن حفاری و آب نیز پمپ می شود. این عملیات تا نفوذ کیسون به عمق مطلوب ادامه می یابد.
4-3-2-شالوده های پوسته ای کوبشی و پر شده با بتن
با ترکیب خصوصیات و عملکرد شمع های کوبشی و شافت های حفاری شده(DS) می توان شالوده های پوسته را معرفی کرد که نخست پوسته با چکش به عمق مورد نظر رانده می شود و قفسه میلگرد درون آن گذاشته شده و متعاقباً با بتن پر می شود. مزایای این روش:
- ایجاد سطح صاف برای بتن شالوده توسط لوله
- جابجایی ایجاد شده توسط سطح کنگره ای پوسته باعث افزایش اصطکاک جداری شالوده می شود.
- ابزار نصب به سهولت باز و بسته می شوند و دارای قابلیت نقل و انتقال خوبی است.
لیکن باید توجه داشت که:
- هزینه ها مانند شمع کوبی زیاد است
- قطعات شالوده قابل اتصال نیستند لذا محدودیت طول با ارتفاع شمع کوب متناسب است.
2-4-آسیب پذیری شمع ها در حین نصب
همه شمع ها هنگام نصب در معرض خطر هستند به ویژه در زمینهای خیلی سخت یا زمینهایی که سنگلاخی باشند. یک روش برای کاهش خطرات و افزایش بازده پی سازی، استفاده از پیش حفاری، استفاده از جت آب و سوراخکاری یا ابزار سخت است.
در روش پیش حفاری، حفره ای قائم با قطر کوچکتر از قطر شمع درون خاک ایجاد می گردد. با این شیوه اتصال شمع-خاک تأمین می شود و بالا زدگی خاک در سطح زمین و جابجایی خاک در جهات افقی کاهش می یابد. در روش جت آبی فشار آب از طریق روزنه انتهای لوله که در حوالی ته شمع قرار گرفته است باعث سست شدن خاک می گردد و باعث نفوذ بیشتر شمع می گردد. این شیوه در خاکهای ماسه ای و شنی مناسب و در خاکهای رسی غیر مؤثر است. غالباً از این شیوه برای رد کردن شمع از درون لایه ماسه ای و رساندن به لایه مقاوم و باربر زیرین استفاده می شود. در شیوه ای دیگر با رانش ابزارهای آهنی و حفاری خاک، شمع به درون حفره ایجاد شده رانده می شود. این شیوه زیاد معمول نیست و فقط در لایه های نازک سنگ های مستحکم استفاده می شود.
2-5-مطالعات موردی مشکلات ایجاد شده در بعضی ساختگاه های مسئله ساز در حین اجرا
در بعضی ساختگاه ها اجرای شمع با مشکلاتی مواجه بوده است. در اینگونه موارد ممکن است اخذ نمونه های خاک و داده های ژئوتکنیکی نیز دچار همان مشکلات می شود. لذا مهندس طراح و پیمانکار در این شرایط باید نهایت دقت را در برخورد صحیح با مسئله داشته باشد. تجارت موجود نشان می دهد در بعضی ساختگاه ها اجرای شمع با مشکلاتیمواجه شده است. بعضی از این ساختگاه ها عبارتند از: خاک های کربنی، ماسه های میکادار، سنگ های ضعیف، تخته سنگ های مجزا و منفرد، سنگ های ریخته شده در کف دریا، سنگ های درشت، حضور خاک های ضعیف در عمق.
به عنوان یک استراتژی و راهکار کلی می توان موارد زیر را مد نظر داشت:
- وجود تجهیزات متنوع برای استفاده در موارد پیش بینی نشده
- استفاده از چکش یک سایز بزرگتر از آنچه در طراحی بدست آمده است.
- وجود جت آب و پمپ قوی
- توجه بیشتر به طراحی رأس و انتهای شمع برای کاهش صدمات احتمالی
- استفاده از چوب نرم و ضخیم که برای جلوگیری از آسیب شمع های پیش تنیده بتنی در حین کوبش به کار می رود(حداقل یک قطعه جدید برای کوبش هر شمع)
و آخرین سخن اینکه:
- کوبش شمع همچنان هم مهندسی است و هم هنر.
- دانش امروزی توان ما را در نصب شمع های بسیار مقاوم تقریباً در هر ساختگاهی بارور ساخته است.
- فقط باید بخوبی شرایط زمین شناسی و ژئوتکنیکی را درک کنیم.
- از مطالعات موردی و تجربیات ارزنده دیگران استفاده کنیم تادر زمینه فنی و اقتصادی کسب توفیق نمائیم.
و در یک جمله «افزایش راندمان و بهینه سازی اقتصادی وقتی میسر است که اطلاعات ژئوتکنیکی دقیق و کامل باشد، در اینصورت در انتخاب نوع شمع، تجهیزات نصب و روند اجرا تصمیمات دقیق تری اتخاذ خواهد شد»